SM-guld till Sabina Aumo i långdistans

• 19 sep 2021
  • sabina aumo, sm, sm-guld

Det har varit SM-helg i Orienteringssverige och när långdistansen avgjordes i Strömstad slog Kungälvs OKs Sabina Aumo till och knep guldet i D18 med en segermarginal på hela två minuter. Stort grattis till ett välförtjänt SM-guld!

Med tre tidigare SM-bronsmedaljer i prisskåpet blev det ett efterlängtat guld på långdistansen för Kungälvs OKs Sabina Aumo när SM i långdistans avgjordes i VM-terrängen från 2016 uppe i Strömstad.

-Jag hade en bra känsla fysiskt hela loppet. Taktiken var att ha full fokus på orientering och undvika misstag och det funkade nästan perfekt. Jag visste att det skulle vara svåra sluttningskontroller och var förberedd att ta dem noggrant. På några ställen var jag kanske lite osäker men gjorde inga riktiga missar. Jag hade förväntat mig mer utmanande vägvalsträckor men det var egentligen ganska enkelt att genomföra banan, kommenterar Sabina Aumo sitt lopp efter målgång.

För de anhöriga var det desto mer nervpirrande på plats. Pappa Jussi Aumo berättar.

-För oss åskådare var slutet spännande. Vi följde inte GPS utan bara tider och hennes tid registrerades inte vid förvarningen så vi trodde att hon har bommat bort sig från pallen. Men så dök hon plötsligt upp vid sista kontrollen med klar ledning!

Att guldmedaljen är efterlängtad är det ingen tvekan om. På medeldistansen häromsistens var det snubblande nära att Sabina skulle ta hem den redan då med ledning kort inpå mål. Men en krok på slutet gjorde att hon missade guldet med ynka tolv sekunder. Därför måste dagens guld kännas lite som en revansch, men det var inte självklart att hon skulle ställt upp överhuvudtaget.

- Hon blev inbjuden till intagningsläger till finska landslaget denna helgen och det var ett svårt beslut att välja. Men det kändes som om hon hade en god chans att vinna idag så det landade i att hon valde att ställa upp på SM ändå, förklarar Jussi Aumo.

Men nu har Sabina dubbelt medborgarskap så gissningsvis är även det svenska landslaget intresserade av henne. Tiden får utvisa i vilken dress vi kommer få se henne i framtiden.

Se Sabinas GPS-spår här. | Resultatlista

* * *

Samtidigt har Ungdoms-SM avgjorts i Falköping där Kungälvs OKs Karl Aderstedt Althoff genomförde tre stabila lopp och placerade sig som 10 i sprinten, 9 på långdistansen och var med i Göteborgs andralag som kom 7 på den avslutande stafetten. Bra sprunget!