O-ringen söker projektledare inför Göteborg 2026

• 18 sep 2023
  • o-ringen

image: O-ringen söker projektledare inför Göteborg 2026

O-Ringen AB söker nu en projektledare för att leda projektet O-Ringen Göteborg 2026. Vi erbjuder en stimulerande roll och ett utvecklande arbete i en miljö med stora möjligheter att påverka och utveckla genomförandet och arrangemanget. Tjänsten är unik och blir ett minne för livet!

Svensk Orientering Events AB arrangerar årligen arrangemanget O-Ringen, världens största orienteringsäventyr. Evenemanget genomförs mitt i sommaren (vecka 29–30), alltid på en ny plats i Sverige, och lockar årligen cirka 18 000–22 000 deltagare samt uppemot 5 000 supporters och familjemedlemmar. Under ett O-Ringen är över 1 000 funktionärer och ett stort antal samarbetspartners involverade i genomförandet av arrangemanget. O-Ringen är ett av svensk idrotts mest kända varumärken tillika ett av Sveriges största idrottsarrangemang.

Arbetsuppgifter

För varje O-Ringen byggs en lokal organisation upp på orten för genomförandet. Din viktigaste uppgift som projektledare för O-Ringen Göteborg 2026 är att få den lokala organisationen att fungera så bra och smidigt som möjligt.

Du är som projektledare först in i projektet och kommer börja med att rekrytera och forma en lokal ledningsgrupp. Tillsammans med den och den fasta organisation som arbetar inom Svensk Orientering Events AB (tidigare O-Ringen AB) kommer du att planera och genomföra projektet i nära samarbete med de lokala klubbarna i Göteborg. Under projektet kommer fler och fler funktionärer att rekryteras, och här är det viktigt att skapa ett positivt klimat så att den ideella kraften stimuleras och tas till vara. Här kan du göra skillnad! I projektets slutskede kommer över 1 000 funktionärer att vara engagerade i genomförandet, därför är samarbete och gemenskap viktiga delar i ett lyckat O-Ringenprojekt.

Ihop med de andra projektledarna för pågående O-Ringenprojekt och fast organisation kommer du att ingå i Svensk Orientering Events AB:s styrgrupp. I styrgruppen kan du ta del av erfarenheter från tidigare års projektledare och så småningom dela med dig till projektledarna som kommer efter dig. Din roll innebär också att vara fördragande för det lokala föreningsrådet som består av representan- ter från de 16 arrangerande klubbarna som kommer bistå med personalresurser in i projektet.

Tjänsten innefattar att vara kontaktperson och koordinator för de insatser Göteborgs stad kommer att göra i samband med O-Ringen Göteborg 2026. Tillsammans med destinationsbolaget i Göteborg kommer du även att verka för att stärka attraktionskraften i destinationen Göteborg för att locka än fler deltagare till arrangemanget. Det är viktigt att projektet jobbar för att knyta ihop O-Ringen destinationen i syfte att skapa något ”ännu större” för deltagarna och deras medföljare samt vice versa för Göteborgs näringsliv, invånare och turister under arrangemanget.

Resor i tjänsten kommer att vara aktuella i viss omfattning. Du behöver bo och verka i Göteborg med omnejd och ha möjlighet att ha din arbetsplats hemma. Då du kommer att leda en lokal organisation där de allra flesta arbetar ideellt behöver du vara beredd på att lägga möten på kvällar och helger.

Personliga egenskaper. Vi söker dig som:

• Resultatinriktad och professionella krav egen och andras leverans
  • Har hög social kompetens med förmåga att samverka och bygga relationer
  • Är innovativ och orädd för att ta tag i och lösa de utmaningar som ett projekt kan mötas av
  • Är en skicklig kommunikatör, god lyssnare och gillar att skapa förutsättningar för andra att lyckas

Kvalifikationer och meriter. Vi ser gärna att du har:

• Erfarenhet som projektledare eller liknande roll
  • Erfarenhet av marknadsföring/kommunikation
  • Ekonomierfarenhet, gärna med budgetansvar och vana av att jobba med prognoser
  • Erfarenhet av att leda organisationer och/eller arbete i ideella sammanhang.

Du behöver inte vara aktiv orienterare idag för att söka tjänsten men du behöver ha god kännedom om orientering.

Anställningsform, anställningsgrad och tillträde

Du kommer att visstidsanställas i Svensk Orientering Events AB till 100 %. Tillträde sker efter överenskommelse under våren 2024. Tjänsten avslutas 1 oktober 2026.

Lön

Efter överenskommelse.

Ansökan

Du lämnar din ansökan med personligt brev och CV till mats.adolfsson@oringen.se. Sista ansökningsdag är 31 oktober.

Nyfiken på tjänsten?

Varmt välkommen att kontakta:

Mats Adolfsson
mats.adolfsson@oringen.se