Sabina Aumo fortsätter sin elitsatsning i GMOK

• 17 nov 2022
  • sabina aumo

Efter att ha skämt bort oss med otaliga framgångar i skogen har Sabina Aumo bestämt sig för att fortsätta sin satsning i GMOK. ”Det känns som ett bra steg att ta i hennes fortsatta karriär” säger Stefan Johansson.

Med SM-guld i långdistans, ultra-lång och nattorientering i bagaget bara det senaste året kommer Sabina Aumo från och med nästa säsong fortsätta sin elitsatsning i Göteborg-Majorna OK.

- Jag är motiverad att fortsätta utvecklas och bli så bra som möjligt. Ett kortsiktigt mål är nästa års junior-VM. Det blir mitt sista år som junior och jag hoppas kunna nå bra resultat där. Långsiktigt hoppas jag kunna ta plats bland världseliten även som senior och ta medaljer på mästerskap, säger Sabina om framtiden.

Det kommer inte som någon större överraskning att Sabina nu byter klubb. Kungälvs OK främsta ambition är att vara en breddklubb och har inte kapacitet att kunna hjälpa till att lyfta juniorlandslagslöpare till yttersta världsklass. Dessutom innebär flytten att hon kommer vara med i medaljstriderna i större stafetter också, vilket även det kommer vara väldigt inspirerande.

- Det känns helt naturligt att Sabina tar nästa steg till en klubb som kan bidra till hennes elitsatsning på ett sätt som Kungälvs OK inte kan. Jag tror att GMOK är en bra klubb för hennes framtida satsning, kommenterar Stefan Johansson, ordförande i Kungälvs OK, övergången.

Efter nio SM-medaljer varav tre guld och dessutom andraplatser på såväl O-Ringen som i Swedish League är Sabina givetvis ett väldigt intressant namn för många klubbar att värva. Att valet föll på just GMOK var i slutändan ingen slump.

- Jag bor numera i Göteborg och har varit med på deras träningar under hösten och har verkligen trivts där. De kan också erbjuda mig bra stöd som ger mig förutsättningar att utvecklas.

Att lämna Kungälvs OK är ingen enkel sak för Sabina, som kom till klubben 2015 när hennes familj flyttade till Stora Höga från Borgå i Finland.

- Jag har haft sju riktigt bra och framgångsrika år i Kungälvs OK. Det är en fin gemenskap i klubben och det har alltid varit kul att komma till träningarna. Det har också betytt väldigt mycket att så många i klubben har följt min framfart och hejat på mig, säger Sabina.

Det har varit spännande att följa Sabinas utveckling i klubben från lovande ungdom till att etablera sig i junioreliten i Sverige och nu även i juniorvärldseliten. Att hon hädanefter kommer springa i en annan tröja ändrar ingenting, vi kommer hålla tummarna varje gång hon står på startlinjen även fortsättningsvis.

- Vi i styrelsen är säkra på att vi har hela klubben bakom oss när vi önskar Sabina lycka till med sin satsning mot eliten. Hon är alltid välkommen att hälsa på i KOK-gemenskapen på tävlingar såväl som träningar i framtiden, säger Stefan Johansson avslutningsvis.

Tack för den här tiden, Sabina! Stort lycka till i framtiden!